Monday 4 April 2016

Tempat Terkemuka Di China

Apakah yang anda bayangkan apabila ditanya mengenai tempat-tempat menarik di China? Sudah pastinya tembok besar China lah yang akan mula berlegar-legar difikiran anda kan! Tetapi jangan tak tahu, ada banyak lagi tempat-tempat menarik di China yang mungkin anda belum tahu.

Untuk pengetahuan, China adalah merupakan sebuah negara ke-4 terbesar di dunia dan sangat menarik untuk dikunjungi. Sudah tentulah dengan keluasan negara ini yang mempunyai kepelbagaian bentuk muka bumi dan iklim, membuatkan China menjadi kegilaan pencinta alam di seluruh dunia. 

Mari kita lihat antara 10 tempat terkemuka di China yang menjadi pilihan penulis :



10. Hutan Buluh Shunan
Hutan Buluh Shunan (Shunan Zhuhai) terletak di sebelah barat daya pergunungan Liantian yang memisahkan wilayah Changning dengan Jiangan. Meliputi kawasan seluas 120 km persegi pada ketinggian 600 ke 1000 m. Pada bahagian tengah kawasan ini, hampir 5000 hektar ditumbuhi oleh sejenis buluh besar yang tinggi dan tegak (species Phyllostachys Pubescens). Keindahan Shunan menjadi inspirasi kepada pelukis pemandangan hutan buluh Zheng Banqiao pada zaman Dinasti Qing. Pengambaran filem Crouching Tiger, Hidden Dragon juga dilakukan di sini.



9. Kebun Suzhou



8. Terracotta Warriors di Xian



7. Guilin
Pepatah China mengatakan ‘Guilin tempat tercantik dan merupakan syurga dunia’. Dengan memiliki bukit menara batu kapur serta aliran air sungai Li yang jernih, ia sering menjadi bahan karya seni lukis dan sajak masyarakat China.


6. West Lake di Hangzhou



5. Huangshan



4. Chengde Mountain Resort


3. Kota Terlarang di Beijing
Kota Terlarang atau "Forbidden City" adalah istana dinasti Ming dan Qing. Istana-istana kuno "seperti Tianli Palace" ini untuk menunjukkan monarki "mandat dari syurga." Presiden Amerika, Barack Obama pun pernah berkunjung ke sini tau.





2. Dragon's Backbone Terraced Rice Fields
Tempat ini merupakan warisan kuno yang diwariskan sejak 700 tahun lampau. Panorama ketika sawah digenangi air atau warna kekuningan bila padi masak menjadikan ia salah satu pemandangan tercantik di negara China.



1. Tembok Besar China
Tembok besar China asalnya merupakan sebuah kubu atau tembok pertahanan yang dibina sekitar 200 SM. Panjang tembok Besar China ini ialah kira-kira 6,400 km. Tembok Besar dianggap sebagai salah satu dari Tujuh Keajaiban Dunia. Pada tahun 1987, tembok ini mendapat pengiktirafan dunia daripada UNESCO dan didaftarkan sebagai Warisan Dunia .


Jadi itulah antara 10 tempat menarik di China yang dapat penulis kongsikan. Mungkin dengan informasi ini sedikit sebanyak dapat memberi anda idea untuk bercuti nanti. Cuti sekolah dah dekat kan, apa lagi cepat-cepat tempah tiket ke China bawa keluarga anda.

No comments:

Post a Comment